Педагогика на уважението в дигитална среда: как да оформим позитивно онлайн пространство за децата

Бурното развитието на комуникационните и информационните технологии през последните години, световната глобализация, уеб технологиите и новите софтуерни  решения , намериха своето отражение в образованието. Дигитализацията навлезе масово в образователния процес и го направи изключително достъпен за всички. В наши дни е напълно нормално да се обучавате и общувате с хора от всяка точка на земното кълбо, но това понякога крие рискове. Един от най- разпространените такива е кибертормозът. Кибертормозът е с тенденция да стане преобладаващ проблем, особено в дигиталните  класни стаи. За родителите е много важно да създават навици на подрастващите си деца, как да се отнасят с уважение към другите в дигиталната комуникация, но също така и да разпознават признаците на кибертормоз.   

Ето няколко съвета как да оформим позитивно онлайн пространство за децата:

 

1. Идентифициране на признаци за кибертормоз

Откриването на наличие на кибертормоз започва с  внимателно  наблюдение и комуникация. Ето някои признаци, за които е добре родителите да следят:  

  • Нежелание за включване на  камера: Ако учениците се колебаят да използват камерите си по време на видео разговори, това може да е индикатор за кибертормоз  
  • Емоционални промени: Жертвите на кибертормоз често се чувстват разочаровани, ядосани или депресирани, без за това да има видима за родителя, ежедневна причина. Нехарактерното отдръпване или тревожно поведение при използване на устройства за комуникация може да бъде сигнал за родителя да обърне внимание и да поговори с детето си.
  • Информираност на родителите: Родителите също трябва да бъдат нащрек за знаци, че децата им може да се окажат от другата страна на кибертормоза. А именно да тормозят други деца в киберпространството. Тези признаци включват скриване на екрани, постоянно използване на устройства, но избягване на дискусии за онлайн активността им.

Педагогика на уважението: как да оформим позитивно онлайн пространство за децата » Социална кампания на ЗК Лев Инс

2. Инструменти за предотвратяване на кибертормоза или как да обучаваме учениците и децата на цифрово гражданство

Положително поведение в онлайн общности: Насърчaване на децата и учениците да създават положителни онлайн пространства. Отговорните родители и учители следва да учат децата на емпатия, доброта и отговорно поведение в дигитална среда.  

Разпознаване на собствената роля: Помощта към учениците да разберат ролята си в ескалацията или деескалацията на онлайн жестокостта е от съществено значение. Добре е те да са упълномощени да бъдат разбиращи и съпричастни, а не странични наблюдатели.  

Бдителност и намеса на учителя: Преподавателите трябва да се запознаят с признаците на кибертормоз. Ранното откриване позволява навременна намеса, особено чрез правилно използване на функции за онлайн безопасност. Използването на функции за безопасност в дигиталните платформи, за да се наблюдават взаимодействията на учениците и да се справяме с всяко тревожно поведение, е наша родителска и учителска задача.  

Отворена комуникация: Създаване на среда, в която учениците се чувстват комфортно да споделят за случаи на кибертормоз, е важна стъпка в превенцията. Редовните проверки могат да помогнат за ранното идентифициране на проблемите.  

Образование за цифрово гражданство: Следва да научим децата и учениците на отговорно онлайн поведение, поверителност и уважителна комуникация.  

Ролята на родителите и възможността за открит диалог:  Родителите трябва открито да говорят с децата си относно заплахите в кибер пространстовото, социалните мрежи и популярните чат приложения. Трябва да коментират с тях от какви инфлуенсъри се интерсуват, и да им обяснят открито, че една от целите на инфлуенсърите е известност и в търсенето ѝ, понякога са склони да преминават някои граници на безопасно или здравословно поведение.  При прояви на имитиращо поведение при подрастващите, добре е родителите да се опитат да го прекратят във възможно най-ранен етап. 

Наблюдаване на използването на устройствата: Следете онлайн дейностите на своето дете. Бъдете наясно с всякакви внезапни промени в поведението . признаци на страдание или прекомерна превъзбуденост Коментирайте с детето причините за тези промени. 

Модел на уважително поведение: Децата се учат от заобикалящата ги среда. Моделирайте уважително онлайн поведение във вас самите и наблегнете на съпричастност и доброта.  

Като преподаватели и родители, ние държим ключа към насърчаването на култура на уважение и безопасност в дигиталния свят. Като предоставяме на учениците знания, съпричастност и умения за отговорно навигиране в онлайн пространствата, можем да създадем поколение, което се отнася един към друг с доброта и състрадание. Нека защитаваме педагогиката на уважението и да застанем обединени срещу кибертормоза в нашите виртуални среди за обучение и общуване. 

Кампанията “Пази детето в интернет” е ценен ресурс, посветен на информирането и подпомагането на родителите и подрастващите в областта на безопасното сърфиране в интернет. На сайта на нашата кампания ще откриете още полезни съвети и насоки, с които да защите не само себе си, но и цялото си семейство в онлайн пространството. Събрали сме информация за всяка от най-често срещаните опасности за деца в интернет, защото превенцията е най-добрия подход за справяне с киберзаплахи.

Четете още